maandag 1 april 2013

Aïcha

trouwfoto
Vandaag is het onze trouwdag. Het is precies twee jaar geleden dat mijn lief en ik in het huwelijk traden. Het was een kleine bescheiden viering. Ik was niet eerder getrouwd en alles was nieuw voor me. Nooit eerder wilde ik trouwen, maar met deze man wilde ik mijn toekomst delen.

Ik kreeg de moslimnaam Aïcha. Een naam die voor mij veel waarde heeft. Een naam die voor mij staat voor warmte en liefde. Ik ben trots op de naam. Wanneer ik in Afrika ben spreken familie en vrienden me vaak met deze naam aan. Een van de mooiste momenten was toen mijn neefje naar me toekwam, roepend:
"Aunty Aicha, aunty Aicha".
Mijn naam wordt hier uitgesproken als ajsja en niet als aiesja, wat ik persoonlijk wel mooier vind. Soms wordt mijn naam geschreven als Isha, zoals op het masker hiernaast dat mijn lieve zwager Mustapha voor me maakte.

Terug naar onze trouwdag! Ja, het gemis is groter dan op andere dagen. Ik vraag me ook af wanneer we eindelijk samen kunnen leven, het duurt al zo lang dat we apart leven. Ondanks de afstand ben ik blij dat we getrouwd zijn, dat we de hele wereld wilden laten weten dat we voor elkaar hebben gekozen. Tsja, hoe vier je dat in je eentje?



2 opmerkingen: