donderdag 3 oktober 2013

Downloads upload leed

Ken je dat, je hebt het eerder gedaan dus het MOET lukken.
Okee, het is een wat technisch praatje dus je kunt hier nog afhaken, hoewel het natuurlijk ook leuk is om te horen wanneer je zelf nooit aan websites werkt.
nieuw
Een aantal proeflezers adviseerde om de kleurplaten die ik heb
gemaakt bij de Humble verhalen, in het groot beschikbaar te stellen. Goed plan, dacht ik, en ik ging aan de gang.
oud
Allereerst heb ik de tekeningen netter uitgewerkt. De figuurtjes in de rand heb ik groter gemaakt zodat ze beter kunnen worden ingekleurd en de tekst heb ik naar beneden gehaald, zodat die overal even groot is.
Toen alle tekeningen waren bewerkt heb ik ze opgeslagen als PDF, dan kunnen ze namelijk vanaf iedere computer/ Mac/ tablet etc. worden gedownload en zien ze er toch hetzelfde uit. Daar was ik alles bij elkaar natuurlijk al een hele tijd mee bezig, maar toen begon het pas.

De webpagina die ik voor Humble gebruik is geen website maar een weblog. Mijn websites heb ik altijd zelf gebouwd maar een weblog heeft een bestaande vorm waaraan jij je moet aanpassen.
Hoe maak ik ook alweer een link naar een downloadable file in een weblog? Ik heb het eerder gedaan bij een andere weblog van me, dus ik wist dat het kon. Maar hoe?
     Ik legde het oude en het huidige blog naast elkaar, en ging op zoek. Okee, ik dacht de oplossing te hebben gevonden: Ik zou de downloads, de PDF's uploaden naar mijn hoofdsite en daar zou ik vanuit het weblog een link naar plaatsen. Simpel toch.
   
Voor het werken aan mijn website gebruik ik een HTML editor. Sinds jaar en dag werk ik met Ultra Edit, een heel eenvoudig programmaatje. Ik was vergeten dat mijn laptop niet zo lang geleden is gecrashed en dat ik dus geen Ultra Edit meer bij de hand had.
     Een week of wat geleden had ik het al geprobeerd te downloaden, maar je krijgt alleen nog een gratis proefversie die na twee weken verloopt. De twee weken waren inmiddels om, dus nogmaals Ultra Edit gedownload en nu geprobeerd een serienummer te downloaden. Hartstikke illegaal, want zo'n serienummer is een verboden sleutel voor je programma. Daarmee omzeil je dus de betaling voor het produkt. Net als in de echte wereld kom je dan al gauw in de achterbuurten van het Internet terecht, en dus kwam er met het serienummer allerlei ellende mijn laptop in. Okee, gauw alles schoongemaakt en verwijderd, ik was nog op tijd (denk ik). Dat zou hem dus niet meer worden, de Ultra Edit. Wat nu?
    Ik ben om meerdere redenen nogal gecharmeerd van Open Source programma's. Zo kwam ik uit bij Bluefish, ook een web editor. Gedownload, geopend, bekeken. Ik moet altijd even wennen aan een nieuw programma en dat was ook zo met Bluefish. Weer gesloten. Volgende dag nog eens rustig bekeken. Hmm, nee, het voelde niet lekker. Een volgende keer nog niet, en nog een dag later weer niet en dus gooide ik het weer van mijn computer af. Ik bekeek een aantal opties online maar kwam niets tegen wat me direct aansprak, tot ik Kompozer zag. Dat leek me wel wat. Gedownload. Toen wilde ik het openen maar het is een zip.file en laat ik nou ook mijn 'unzipper' kwijt zijn geraakt bij de voornoemde crash.
     Okee, weer hetzelfde verhaal; op zoek naar een unzipper. Om een lang verhaal redelijk kort te houden, het is uiteindelijk gelukt en ik was klaar om de downloads aan mijn website te hangen. Shit! Hoe had ik dat de vorige keer gedaan? Ik kon geen map met downloads terugvinden.
Om het verhaal nog wat in te korten: Online stond wel een map met de vorige downloads en die heb ik als een gek terug gecopieerd naar mijn offline (op mijn eigen laptop) mappen. Ik legde het oude en het huidige blog naast elkaar, en ging op zoek.Via de url, het webadres, kwam ik een heel eind.

Ze zeggen toch vaak dat de laatste loodjes het zwaarst wegen, nou dat klopte hier ook.
Ik dacht nou echt alles in orde te hebben maar bij iedere test kreeg ik de bekende 404 pagina . Okee, ik zoeken zoeken zoeken. Zoals iedere webmaster, webdesigner, programmeur etc. weet, zit de oplossing meestal in een heeeeeel klein hoekje. Zo ook hier: één spatie over het hoofd gezien in de naam van de PDF!!! Nu was het verder simpel, en voor ik het wist stonden de downloadable kleurplaten online, en nu kan iedereen de kleurplaten uitprinten en lekker ontspannen gaan kleuren.
     Ik ga eerst vooral even ontspannen:
    






3 opmerkingen:

  1. Waar heb je zitten ontspannen?? Daar wil ik ook wel zitten :)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Petje je af voor jou. Groet Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 1. Dat was in Spanje :)
    2. Dank je Mieke

    BeantwoordenVerwijderen