woensdag 26 februari 2014

Megaproject deel 2

 



Deze week heb ik weer 10 van mijn schilderijen 'verhumbeld'. Het is een gekke klus, heel intens en ik beleef er zowel veel plezier als een hoop ergernis aan om het te doen. Waarom doe ik het dan, zul je je wellicht afvragen.
     In de eerste plaats omdat ik tegenwoordig meer met Humble bezig ben dan met schilderen, maar omdat, in de tweede plaats, blijkt dat mijn schilderijen nog steeds hetzelfde verhaal vertellen als wat ik met Humble zou willen zeggen. Wat ligt er dan meer voor de hand dan dat ik mijn schilderijen verhumbel.
     Verhumbelen is een enorm intensieve klus, je moet namelijk in heel weinig lijnen proberen de essentie van het bestaande schilderij weer te geven. Wanneer ik tien doeken heb verhumbeld ben ik bekaf. En dan zijn het alleen nog maar zwartwit tekeningen. Dan moeten ze de computer in en weer eruit om ze te kunnen kleuren. Zover ben ik nog lang niet, maar ik heb al wel stiekem wat uitgeprobeerd, zoals je hierboven kunt zien. Wanneer alle doeken zijn verhumbeld en ik echt aan het inkleuren toe ben, dan moet ik ook nog bedenken hoe ik ze ga inkleuren. Doe ik het op de typische Humble manier, met losse schetsachtige strepen/ kleuraanduidingen, of ga ik netjes de plaatjes helemaal volkleuren, naar de oorspronkelijke schilderijen? Gelukkig heb ik nog even tijd om daarover na te denken.
     Ja, het is gekkenwerk, maar wat een uitdaging.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten