maandag 17 juni 2013

Foto's maken

Sinds jaar en dag maak ik foto's. Ik maak ze van dingen die me opvallen, of van gebeurtenissen die ik wil vastleggen. Hoewel ik graag mooie foto's maak, ligt de nadruk bij mij niet op technisch goede foto's.
Doorgaans gebruik ik dan ook mijn kleine cameraatje; een GE J1050. Handig, neem je makkelijk mee in tas of jaszak. Daarnaast heb ik een grote camera, Sony a200, waarmee ik af en toe speciale foto's maak. Bijvoorbeeld wanneer de kwaliteit er wel toe doet of wanneer ik wil kunnen spelen met de mogelijkheden van een camera. Het nadeel van deze camera vind ik echter het gewicht en de omvang, daarom gebruik ik hem niet zo vaak.
Jaren geleden heb ik een uitgebreide fotocursus gedaan. Helaas, omdat ik lang mijn grote camera niet heb gebruikt, en ook niet op de manier zoals ik in de cursus heb geleerd foto's maak, is mijn vaardigheid wat weggezakt. Maar goed, sommige dingen verleer je niet, en ik ben best tevreden met het resultaat.


Om het verschil aan te geven laat ik twee foto's zien waarvan ik de eerste met de kleine camera heb gemaakt en de tweede met de grote. Vooral de scherptediepte is veel mooier bij de tweede.


Gisteren ben ik lekker op stap geweest met een vriendin, en ik heb mijn grote camera voor het eerst sinds tijden meegenomen. Een heel ander gevoel, deze camera in mijn hand. Het beviel me best en ik denk dat ik mijn grote camera maar weer vaker ga gebruiken.







PS, zoals je ziet heb ik de gebruiksaanwijzing van mijn leven weer teruggevonden. (zie vorige blog)


2 opmerkingen:

  1. lieve Saskia,

    wat een leuk verhaal en mooie foto's. Sommige dingen verleer je niet en zitten de kneepjes gewoon verstopt in je vingers. Laat ze maar rollen over de lompheid van het toestel om juist de vingersfijne plaatjes te schieten................

    BeantwoordenVerwijderen