woensdag 24 december 2014

Afsluiting van een jaar


Is dit het toppunt van integratie: een bekeerling die met de kerstdagen haar eigen Ramadan viert?
             
De overvloed aan eten, de overvolle boodschappenwagentjes en zelfs de zeer gewaardeerde kerstpakketten; ik heb er even genoeg van. Oh jawel, ik vind het lekker, dat is het punt niet, maar ik wil mijn lijf niet meer zo zonder dat ik er erg in heb, volstoppen.
            Daarnaast heb ik deze kerst en oud en nieuw de behoefte om mij terug te trekken en mijn ‘zonden te overdenken’ , nou ja in ieder geval te reflecteren op het afgelopen jaar en mij voor te bereiden op het nieuwe jaar. Een schoonmaak in hart  en hoofd.

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn toch al niet geringe gewicht de laatste weken een beetje toeneemt. Ja, het is waar, ik ben gestopt met roken en meestal kom ik dan een kilo of zeven aan. Ik ben vaker gestopt met roken en dus ook weer begonnen, en de kilo’s bleven dan vrolijk hangen. Hmm.           
Vorige week hoorde ik iemand die ging vasten omdat hij bedorven vis had gegeten, en dat vasten deed hij met behulp van groene leem. Groene leem schijnt een geweldige reiniger van je lichaam te zijn en nadat ik me grondig heb ingelezen op het internet, besloot ik dat ik dat ook wilde. Het spreekt me sowieso aan om mijn lichaam inwendig te reinigen. Ik heb wat raar zitten eten en snoepen de laatste tijd en wil dat schoonmaken. Daar komt ook nog eens bij dat mijn broertje maar liefst 40 kg is afgevallen. Het kan dus en hij is een goede spiegel voor me. Ik voel de drang om af te vallen, maar ik vind het wel echt moeilijk om er aan te beginnen.

Ik ben vandaag begonnen met een groene leemdrinkkuur. Nou weet ik niet of het me gaat lukken om echt te vasten, maar een redelijk alternatief is dat ik mijn eetgewoonten aanpas, minstens tijdens deze vijf weken durende kuur. Ik kreeg de volgende tip van mijn broer:
·         Ontbijt en lunch:
·                      Fruit
·         Avondeten:
·                     Vis, pepers, uien,
·                     Tomaat/ knoflook,
·                     Gemengde groente
·                     Fruit
·         Snack of toetje:
·                     Yoghurt
·         Gedurende de dag:
·                     Veel drinken/ liefst water
Dan moet ik dus alle chocolade, koekjes, zoutjes etc. die vanwege de kerst in huis zijn laten liggen. Voor mij is dat zo goed als vasten. Ik weet echt niet of het me gaat lukken en daarom wilde ik dit stukje pas achteraf op mijn blog zetten, aan de andere kant is het feit dat het op 'papier' staat en dat iedereen het kan lezen en me er op kan afrekenen natuurlijk een extra stimulans…

Nou vooruit maar: deze vrije Moslim houdt haar privé Ramadan tijdens de kerst en oud en nieuw..
Wow, spannend!.    

Update: Gisteren als avondmaaltijd heb ik appelsap, een banaan, twee mandarijnen en een halve appel genomen. Op zich gaat het goed, maar ik heb het wel erg koud, en af en toe duizelig en hoofdpijn. Ik denk dat ik het op drie dagen (fruit-) vasten hou. De leemkuur wil ik helemaal afmaken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten