maandag 15 september 2014

Masochistische bomen

Het is maar een paar jaar geleden dat ik een Japanse Acer in mijn tuin zette. Ik houd van bomen met rode bladeren, daarom koos ik deze plant/ boom. Aanvankelijk was het maar een scharminkeltje in de voortuin, maar tegenwoordig is ze groot en sterk. En dat rood wanneer de zon op de bladeren staat, geweldig.


Twee jaren geleden plantten mijn lief en ik een boompje, een Salix op stok, ter nagedachtenis aan mijn moeder die in mei 2012 is overleden. Mijn lief kon er toen niet bijzijn en daarom hebben we later die zomer, toen hij wel in Nederland was, een boompje geplant. Het boompje was klein en bescheiden, en zie nu, twee jaren later: Ze barst uit haar voegen, noem je dat zo bij planten/ boompjes.


 Ik heb niet het idee dat ik groene (of rode) vingers heb, maar op de een of andere manier groeien de planten/ boompjes als kool, terwijl ik me aan geen enkele regel houd, ik knip en snoei precies wanneer het me uitkomt. Kennelijk vinden ze dat heerlijk, mijn masochistische boompjes.





Maar laat ik mij niet op de borst kloppen want één van mijn boompjes, een Red Robin, ja inderdaad ook rooie blaadjes, is overleden in mijn tuin. Ik vermoed dat hij de extreme vorst van twee winters geleden niet aankon. Ik laat hem staan, wie weet wat er nog gebeurt, misschien komt er op een dag opeens weer leven in...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten