zondag 28 mei 2017

Honger is een sieraad op het spirituele pad_ Rumi


Dat klinkt heel mooi. Ik weet niet zeker of het echt een quote van Rumi is, want er worden hem een hoop uitspraken toegedicht, vaak zonder bewijs. Deze quote stond op de Happinez-kalender. Is dat bewijs genoeg?
Honger een sieraad? Je zult maar echt honger hebben. Niet zelf-gekozen honger.
 De quote hierboven werd geplaatst op de eerste dag van Ramadan.
Tijdens Ramadan is het een zelf verkozen honger en dat is heel iets anders. Dan heb je het over onthouding.

Mijn lichaam reageert, mijn maag geeft een vaag knijpend gevoel. Het is 30 graden, normaal zou ik me sufgedronken hebben, nu niet. Nu heb ik me suf niet-gedronken. Tegen het begin van de avond breekt hoofdpijn door: Ontgifting? Een roep om suiker?
Vanochtend ook een zeurderige hoofdpijn maar weet niet waarom. Alles doe ik een tandje langzamer, ik plan geen overbodige activiteiten in de komende weken.
Deze maand hou ik me aan het (minimaal) vijf keer bidden per dag ( en nacht). Ik ben een bekeerling en zoek mijn weg tussen cultuur/ religie/ religie/ cultuur. Een klein voorbeeld: Ik heb niet van kinds af aan geleerd om me tijdens het bidden vanuit knielende houding met mijn tenen omhoog te drukken, en dus voel ik me opgelaten wanneer we samen bidden. Wat een gestuntel. Wat past bij mij?
In deze mooie maand, daal ik neer in mijzelf, meer dan anders.
Het accent ligt op bezinning, verbinding, vergeving, heling.

Ondertussen gaat het gewone leven door.
Of ik wil helpen verven in zijn nieuwe huis? Ik schrik, het is de eerste dag van Ramadan, altijd een overgangsfase. De zoon helpen gaat natuurlijk voor.
Eenzaamheid van de bekeerling; Ik word niet herkend door traditionele Moslims en mis daardoor het verbroederende/ verzusterende  wij-gevoel tijdens deze dagen. Ik voel me buitengesloten.
Mijn eigen cultuurgenoten hebben geen idee dat ik vast en vinden het maar vreemd wanneer ze het wel weten. Er wordt me om uitleg gevraagd door welwillenden, maar ik kan het niet uitleggen. Ik ben zelf nog aan het zoeken.
Vorm en inhoud...
Dilemma: Is dit wat religie doet? Het buitensluiten van anderen? Of neem ik alles te serieus? Ik ken Moslims die schrikken als ze horen dat ik geen alcohol drink, en dat ik vast. Beschaamd kijken ze me aan. Misschien moet ik eigenlijk ook? Vaak zijn dit eerste, tweede of derde generatie migranten. Op zoek naar het laveren tussen religie en cultuur. Niemand moet, volgens mij. Iedereen heeft een keuze.

Vorm en inhoud.
Ik heb geen twijfels over de inhoud, dat is precies waarom Ramadan voor mij een mooie maand is. Ik zoek de verbinding. De verbinding  met het grotere geheel, de verbinding die LIEFDE heet en Licht brengt.
Ik worstel met de vorm. De regels. De oordelen over elkaar, de voor- en na- oordelen die nergens op slaan, of soms toch wel, een beetje?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten