zaterdag 22 oktober 2016

Zo jammer

Het schrijven van een recensie is een bijzonder iets. Het begint voor mij in 1997 wanneer ik, nog werkzaam in het Tropenmuseum, wordt gevraagd of ik interesse heb om Afrika-recensent voor NBD Biblion te worden.  Biblion verzorgt de aanschafinformaties voor de Nederlandse bibliotheken. Ik zeg: 'Ja'.

In de jaren die volgen schrijf ik vele recensies. Het begint met Afrika, daar komt vormgeving per computer bij, en literatuur uit Afrika en het Caraïbsch gebied. Aanvankelijk beschrijf ik ook cd-roms, totdat mijn computer een keer te vaak crasht en ik stop met audiovisuele materialen. In die tijd is de kwaliteit nog niet altijd zo stabiel. Op een gegeven moment ligt de nadruk op de computerboeken, en soms krijg ik wel zes verschillende boeken over Indesign, of  Photoshop te beschrijven. Er is ook een periode dat ik ongelooflijk veel reisboeken moet beschrijven. Tot het mijn neus uitkomt, en grappig genoeg komen ze op dat punt ook niet meer binnen. (...) Kennelijk zijn er meer dan genoeg Afrika-recensenten, want ik ontvang niet veel Afrika-boeken meer.
Bijna twintig jaar recensent. Economische crises worden weerspiegeld in de aantallen die ik ontvang.
Op een gegeven moment ontgroei ik de computerboeken en meld mij af voor dit onderwerp. Tegenwoordig krijg ik vooral kunstboeken.  Grappig, want daar ben ik ook meer mee bezig in mijn dagelijks leven.

Een recente ontwikkeling in het uitgeversland is de uitgave in eigen beheer. Soms noodgedwongen, soms vrijwillig.
Vandaag beschrijf ik zo'n boek dat in eigen beheer is uitgegeven. Natuurlijk ga ik hier niet zeggen welk boek het is. Het is een dilemma: ga ik in de recensie zetten dat het boek van slechte kwaliteit is? Voor een bibliotheek waar een boek in principe van hand tot hand gaat, is dat wel belangrijk. Maar voor iemand die na eindeloos veel werk, trots zijn boek in eigen beheer uitgeeft, kan het een genadeslag zijn. Veel schrijvers kijken met angst en beven, nou ja..., uit naar hun Biblion recensie. Helaas is het boek echt van matige kwaliteit; de rug is al los voordat ik het ontvang, pagina's hebben scheurtjes, de druk is op een pagina niet helemaal bladvullend. Zo jammer! Ik besluit dat ik het toch moet vermelden in de recensie. Niet leuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten